Sea Child (outfit post) / Dijete mora (odjevna kombinacija)










 




"What she remembered best of childhood was the sea excursions. Something about what being afloat spoke to her most basic self. Lift and fall of the waves, the sense of unbounded horizons with strange new places just beyond the curved limits of a watery world, that trilling edge of danger implicit in the very substance that supported her. All of it combined to assure her she was a Sea Child." Chapter House: Dune, Frank Herbert.
Some people regard SF as a trivial form of literature. I take the opposite view. Not that I believe that all SF is brilliant, that would be silly. Nevertheless, most of my favourite novels belong either to SF or fantasy...and I'm not at all ashamed to admit it. Spending five years at a University studying literature hasn't changed my view. Studying reinforced my love of classics but did nothing to change my love for all kinds of works of literature. Some of my childhood favourites are still precisely that. Favourites. It remains a good reminder that for art there are no limits. Deep within us there is this need to classify everything. Sometimes that need makes us blind...and more than a little silly. Balancing on strange currents....We humans are quite capable of that, but alas we tend to forget it.

* The photos were taken in July, during a ferry ride from Starigrad (island Hvar) to Split. The outfit I don't feel like commenting, you've seen me wearing this New Yorker  dress and Azel sneakers often enough.


 " Ono čega se najbolje sjećala iz svoga djetinstva bijahu izleti na more. Nešto u bivanju na moru govorilo je njenom najdubljem ja. Podizanje i spuštanje valova, osjećaj beskrajnih horizonta sa neobičnim novim mjestima odmah iza zakrivljenih linija vodenog svijeta, taj uzbudljiv rub opasnosti očit u samoj tvari koja ju je nosila. Sve se to skupilo da bi je uvjerilo da je ona Dijete Mora." Chapter House: Dune, Frank Herbert. (naslov preveden kao Kapitol Dina kod nas)

Neki ljudi smatraju da je znanstvena fantastika trivijalna književnost. Moje je mišljenje sasvim suprotno. Ne da vjerujem da je sva ZF brilijanta, to bi bilo blesavo. No, većina mojih omiljenih romana ipak pripada tom žanru ( i fantastici)....i uopće se ne sramim to priznati. Pet godina studiranja književnosti nije promijenilo moje mišljenje. Proučavanje klasika navelo me da ih volim više, ali nije učinilo da SF (i druge nepriznate književne vrste) volim manje. Neke od knjiga koje su mi bile najdraže u djetinstvu još su uvijek upravo to: moje najdraže knjige. To ostaje dobar podsjetnik da u umjetnosti nema granica. Duboko u nama postoji ta potreba da klasificiramo sve.  Ponekad nas ta potreba osljepljuje...i čini nas poprilično blesavima. Održavanje ravnoteže na neobičnim strujama...Mi ljudi smo sposobni za to, ali nažalost to često zaboravljamo.

* Fotografije su srpanjske, sa vožnje trajektom od Starigrada (na Hvaru) do Splita. Odjevnu kombinaciju ne bih posebno komentirala, vidjeli ste me u ovim patikama i haljini puno puta.


Comments

  1. cool!

    www.bstylevoyage.blogspot.com
    xx

    ReplyDelete
  2. Che bel vestito, ti sta benissimo!


    A/I 2014: Navajo style lb-lc fashion blog

    ReplyDelete
  3. Sjajno ti stoji ova haljina, sjajnoooo! :))

    ReplyDelete
  4. ślicznie wyglądasz, bardzo jesteś ładna! :)

    http://lamodalena.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. bel vestito, stai benissimo! e che bel posto!
    Alessia

    THECHILICOOL

    FACEBOOK

    Kiss

    ReplyDelete
  6. Ja volim fantasy jako... SF mi nije nikada bas sjeo ali mozda nisam dobavila prave naslove :)
    Haljina je vau :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, sasvim moguće, što se mene tiče nekako je najbolja ona famozna trojka (Heinlein, Asimov, Clarke) + R. Zelanzy (koji je poznat i po fantastici), a relativno nedavno otkriće je za mene bila Ursula K. Le Guin, baš me je oduševila sa romanom The Left Hand of Darkness- to mi je možda najbolja psihološka studija razlike među spolovima ikada.

      Što se fantastike tiče, mislim da će mi tu broj jedan uvijek biti Tolkien, a od ovih novijih samo su mi dva baš nekako sjela: Guy Gavriel Kay i Martin. Čitala sam još par njih koji su mi se dopali, ali nisu me baš oduševili.

      Delete
  7. You are very feminine and elegant Ivana <3
    This dress is perfect on you :)

    ReplyDelete
  8. You look so adorable! Beautiful pictures! xx

    ReplyDelete
  9. Very nice dress and like I see you had a great time. xa
    http://www.fashiondenis.com

    ReplyDelete
  10. Divna boja mora, a simpatična je i haljinica.

    ReplyDelete
  11. Haljina i patike su mi jedna od omljenih kombinacija :) Divne su slike i tvoj osmeh :) Nisam neki ljubitelj SF, mada sve zavisi od faze u kojoj sam ;)

    ReplyDelete
  12. Bas me odusevljavas svojim nacinom razmisljanja! Ne mogu bas nista nadodati na ove zadnje recenice o klasificiranju i da umjetnost nema granica...
    Mozda bas zato sto sam se uvijek jezila nekakve klasifikacije, spadanja u grupe/ kutije, whatever, sam izabrala fotografiju kao svoj zivotni poziv... Mjesto koje nema granica i koje ne zelim i necu nikad klasificirati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, to je možda ta prednost fotografije kao relativno mlade umjetnosti, nema u njoj toliko tih podjela. No sa druge strane čini mi se da je ljudi još ne cijene dovoljno, barem ne kod nas.

      Delete
  13. Oh, I love such trips a lot. Those pictures are so appealing and interesting, I'm really glad for you that you just took time and had such a wonderful sea excursion. I also like the way you look in that dress, it fits you like a glove:)
    By the way, I was never actually fond of SF, but I absolutely understand those ones who love such reading. Books are something what impossible to replace and I do believe there is the right book for every one of us.

    ReplyDelete
  14. Bodycon dress and sneakers- Freaking awesome :)!! You look great and beautiful shots.

    Aha, you studied literature, that explains your love for art, reading and writing. That is neat and very impressive. Hmm... the human mind is so complicated. I would hate to be a mind reader :)). I think we often lose ourselves in ourselves and our thoughts but sometimes what we see is just really simply what it is :).

    http://www.thefashionstirfry.com

    ReplyDelete
  15. I don't really read science fiction but I know that people seem to love different genres. Books they love can elicit all sorts of feelings/emotions from the reader and therefore its very presumptuous to write off a whole genre of books. We all like our own type of books and therefore every book is just as important based on the effect it has on the reader. Books aside, that figure girl is amazing. And the view is just peacefully beautiful

    http://thelittlebigobsession.blogspot.co.uk

    ReplyDelete

Post a Comment

All your comments mean a lot to me, even the criticism. Naravno da mi puno znači što ste uzeli vrijeme da nešto napišete, pa makar to bila i kritika. Per me le vostre parole sono sempre preziose anche quando si tratta di critiche.

Popular posts from this blog

Jadrolinija ferry ride, travelling from Split to island Hvar (outfit post)

10 STYLE LESSONS LEARNED FROM MALENA/ MONICA BELLUCCI

THE LATHE OF HEAVEN BY URSULA K. LE GUIN (BOOK REVIEW AND RECOMMENDATION )

A COMMISSIONED PAINTING OF A CHAPEL IN MOSTAR: ACRYLICS ON CANVAS- TRAVEL WITH MY ART #36

EUGENE ONEGIN, A VERSE NOVEL BY A. PUSHKIN (BOOK REVIEW AND RECOMMENDATION)

BOOK REVIEW AND RECOMMENDATION: ROADSIDE PICNIC BY ARKADY AND BORIS STRUGATSKY

VISIT STJEPAN'S FORTRESS IN LJUBUŠKI (HERZEGOVINA) WITH ME!

THE WONDERFUL WIZARD OF OZ BY L.FRANK BAUM (BOOK REVIEW)

HAPPY INTERNATIONAL WOMEN'S DAY- 15 READING RECOMMENDATIONS!